UAB „Jugma“ tinklaraščio skaitytojams norėčiau pateikti asmenines įžvalgas dėl i.MAS sistemos diegimo Lietuvoje.
Skaitydama daugybę straipsnių, paaiškinimų, atsiliepimų į „išmaniuosius“ sprendimus, kaip pagerinti verslui administracinę naštą ir kaip suvaldyti šešėlinę ekonomiką, susidaro įspūdis, kad valdžios atstovai labai atitolę nuo verslo kasdienybės, sunkiai suvokia, o greičiausiai nelabai nori gilintis, kokias pasekmes, diegiant informacines sistemas, patirs bendrovės, ypač smulkusis verslas.
Kas suinteresuotas įgyvendinti šį projektą?
- Be abejonės, visų pirma VMI. Projektui finansuoti gaunamas finansavimas- visas projektas, kurį sudarys 3 etapai, kainuos 25 mln. eurų ir bus finansuojamas iš ES fondų lėšų. Valstybės tarnautojams kils darbo užmokesčio priedai, išmaniosios sistemos aptarnavimui bei padidėjusiam duomenų apdorojimui bus priimami nauji VMI darbuotojai ir t.t.. Lyg ir gerai- mažės Lietuvoje nedarbas, bet , kaip visi supranta, verslo įmonių sąskaita.
- Turtingos didžiosios verslo įmonės, monopoliniai susivienijimai, investavę ir galintys investuoti į technologines naujoves. Jos vienareikšmiškai įgis konkurencinį pranašumą, smulkus ir vidutinis verslas trauksis. O kaip kitaip- verslo vadovams ir jų įgaliotiniams siūloma mokytis išstudijuoti PVM sąskaitų faktūrų registrų pildymo instrukcijas, pildyti deklaracijas, išrašyti sąskaitas faktūras, važtaraščius on-line ir pan.. Verslas ir VMI sutinka, kad tam reiks pasitelkti vidinius resursus arba samdyti apskaitos, IT bendroves. Tokiu būdu atviras klausimas- kiek laiko ir lėšų liks nuosavo verslo vystymui?
- Verslo bendrovės, tiesiogiai susijusios su išmaniosios sistemos faktišku įgyvendinimu, t.y. IT, kasos aparatų aptarnavimo, apskaitos programų įmonės ir pan. Tik neseniai, įvedant eurą šalyje, kiekviena veikianti Lietuvoje įmonė patyrė šimtus ir tūkstančius eurų papildomų išlaidų, pertvarkant buhalterines programas, kasos aparatus, keičiant grynuosius ir pan. Šiais ir vėlesniais metais- vėl papildoma našta verslininkams. Neabejoju, jog ir toliau augs suinteresuotų įmonių grupių paslaugų kainos.
VMI atsakingi vadovai, įgyvendinantieji šį projektą (pirmojo etapo i.SAF ir i.VAZ iki 2016-10-01), tikisi, kad popierinius dokumentus pakeitus elektroniniais, kurie bus jų duomenų bazėje, sumažins patikrų skaičių ir trukmę, išrašytų, gautų sąskaitų faktūrų informacija bus matoma elektroninėje erdvėje. Be to, prekės galės judėti tik tuomet, kai bus užfiksuotos duomenų bazėje i.VAZ. Tai užkirs kelią neapskaitomoms ūkinėms operacijoms. Norai geri, o kaip gi VMI siūlo greitai ir „neskausmingai“ išspręsti PVM sąskaitų faktūrų išrašymo ir registrų užpildymo problemą? Teigiama, kad išrašytų ir gautų PVM sąskaitų faktūrų registrų duomenis į i.SAF mokesčių mokėtojas galėtų pateikti šiais būdais:
- per mokesčių mokėtojų naudojamų buhalterinės apskaitos sistemų, kuriomis išrašomos PVM sąskaitos faktūros, ar e.sąskaitų faktūrų išrašymo/pristatymo e.paslaugų teikėjų sistemų integraciją su i.SAF;
- PVM sąskaitų faktūrų informacijos standartinės audito rinkmenos formatu ar kitais suderintais formatais, įkeliant į i.SAF;
- tiesiogiai įvedant PVM sąskaitų faktūrų duomenis i.SAF per naudotojo sąsają.
Kad būtų tinkamai atlikta pareiga teikti minėtus registrus VMI, būtina turėti arba nuosavą buhalterinės apskaitos programą, arba samdyti apskaitos įmonę, turinčią tokią programą su integruotu registrų tvarkymo moduliu. Kai kurioms labai mažoms įmonėms kainuos ir interneto prieiga, kuri taps būtina – be interneto nebus įmanoma persiųsti duomenis VMI.
Dauguma mažų ir vidutinių įmonių ligi šiol teikiama jiems buhalterinės paslaugos kokybe bei galimybėmis nesidomėjo. Taupantiems lėšas, norėčiau priminti, kad rankiniu būdu į registrą sukeliamos sąskaitos faktūros kainuos visada brangiau, nei įmonėse, kurios turi automatizavę šiuos procesus. Neabejotinai, teikiančių buhalterinės apskaitos paslaugas įmonių dalis, kuri nesugebės susitvarkyti su padidėjusiu darbo krūviu ir neturės apyvartinių lėšų investicijoms bei savo darbuotojų mokymui, pasmerktos žlugti.
Teisės aktus susijusius su i.MAS, tame skaičiuje i.SAF, i.VAZ, numatyta parengti iki 2016 m. balandžio 1 d. Netrukus sužinosime, kiek bus numatyta papildomų išimčių ir nukrypimų nuo dabar skelbiamų projekto nuostatų. VMI duomenimis, pateiktais žiniasklaidai, jau nuo š.m. liepos mėnesio įmonių, PVM mokėtojų, kurios privalės teikti PVM sąskaitų faktūrų registrus, skaičių planuojama padidinti ne mažiau kaip dvigubai (šiuo metu teikia apie 7000 įmonių). O neaiškumų, kaip pildyti registrų deklaracijas, vis daugėja… (žr. https://www.vmi.lt/cms/del-pvm-saskaitu-fakturu-registro-duomenu-formos-fr0671-ir-fr0672-pildymo)
Rekomendacijos. Atkreipiu skaitytojų dėmesį, kad būtina jau dabar:
- numatyti biudžetą i.SAF ir, jei reikia, i.VAZ sistemoms įgyvendinti.
- paskirti darbuotoją ir jį apmokyti darbui su sistemomis arba pasirinkti tinkamą apskaitos įmonę su profesionaliais specialistais, kurie puikiai išmanytų i.SAF sistemos naujoves ir padėtų Jums išspręsti su jos vykdymu iškilusias problemas.
UAB „Jugma“ yra kaip tik tokia – pasižymime lanksčia kainų politika, atsakomybe už teikiamas paslaugas (profesinė rizika apdrausta AB „Lietuvos draudimas“), kokybiška buhalterinė apskaita Vilniuje, orientacija į kiekvieno mūsų Kliento poreikius, paremtus inovaciniais sprendimais. Buhalterinės paslaugos kaina nuo 59eur.
Jums sėkmės linkinti
direktorė Audronė Makrickienė