sausio 12, 2020 Jugma UAB

Mažųjų bendrijų apskaita nesudėtinga tik iš pažiūros

Kiekvienoje įmonėje, nepriklausomai nuo pastariosios juridinio asmens tipo bei, savaime suprantama, veiklos srities, yra būtina buhalterinė apskaita. Ne išimtis ir mažosios bendrijos, daugeliui geriau žinomos kaip santrumpa MB. Mažosios bendrijos bei mažųjų bendrijų apskaita ir yra šio straipsnio tema.

Sprendimą, kurį įmonės statusą pasirinkti, lemia daug kriterijų: įmonės veiklos pobūdis, dirbančiųjų skaičius bei darbų apimtis – tik keletas jų. Ne taip seniai, vos 2012 metais, įmonių juridinių formų sąrašą papildė ir mažoji bendrija. Jau pačiame pavadinime užšifruota, jog tai – nedidelis verslas, apimantis ne daugiau nei 10 narių, kurie privalo būti fiziniai asmenys. Žmogus, nusprendęs būtent tokia forma įteisinti savo verslą, turi žinoti, jog MB neturi perspektyvų plėstis, kadangi išorinis finansavimas nėra galimas.
Mažųjų bendrijų apskaita užsiimantys patyrę buhalteriai pataria, jog šią verslo formą rekomenduojama pradėti tik su partneriais, kuriais pasitikima (MB – dažnas šeimo verslo pavyzdys). Kodėl? Mažųjų bendrijų įstatyme tvarka dėl balsavimo ir pelno paskirstymo yra gana neaiški, tad verslo santykiai, siekiant išvengti nesusipratimų, turėtų būti grindžiami pasitikėjimu.
Mažųjų bendrijų apskaita ir šį juridinį asmens tipą reglamentuojantys įstatymai apibrėžia, jog pradinis kapitalas turi būti sudaromas iš MB narių lėšų. Tiesa, minimalus pradinio kapitalo dydis nėra reglamentuojamas, tad tai – puiki žinia dideliu finansiniu pajėgumu negalintiems pasigirti, tačiau nuosavą verslą pradėti norintiems žmonėms. MB, lyginant su individualia įmone, patraukli ir rizikos atžvilgiu. Pastarosios savininkas, susidūręs su finansiniais nesklandumais, rizikuoja prarasti visą savo turtą. Tuo tarpu MB narių rizika yra ribota: pratasti galima tik tą turto dalį, kuri buvo investuota į mažosios bendrijos veiklą.

mazuju bendriju apskaita

Mažųjų bendrijų apskaita bei klausimai dėl šios tvarkymo – MB narių susirinkimo kompetencija. Buhalterinę apskaitą reglamentuojantys įstatymai leidžia, jog buhalterinę apskaitą tvarkytų ne tik profesionalūs buhalteriai, bet ir formaliai atitinkamos kompetencijos neturintys MB nariai. Jei teoriškai leidžiama, dar nereiškia, jog tai – geriausia išeitis. Aišku, MB veikloje nėra tiek daug finansinių operacijų, kaip, pavyzdžiui, kalbant apie UAB. Tačiau tas bendrijos narys, kuriam bus patikėta buhalterinė apskaita bei jos tvarkymas, turėtų turėti bent minimalų supratimą apie jo laukiantį darbą bei pasižymėti tokiomis asmeninėmis savybėmis kaip kruopštumas, atsakingumas, punktualumas.

MB buhalteriją tvarkantys asmenys finansines ataskaitas turi parengti žemiau pateiktais atvejais:
• finansinių metų pabaigoje;
• prireikus finansiškai atsiskaityti su nariu, nuprendusiu pasitraukti iš MB veiklos;
• prireikus paskirstyti pelną MB nariams už laikotarpį, trumpesnį nei finansiniai metai.

Asmuo, paskirtas MB atstovu, yra atsakingas už MB buhalterinės apskaitos tvarkymo organizavimą, finansinių ataskaitų rengimą, buhalterinių dokumentų archyvavimą. Parengtas finansines ataskaitas tvirtina bendrijos narių susirinkimas.

Mažųjų bendrijų apskaita, savaime suprantama, neapsieina be mokesčių. Kalbant apie mokesčius Sodrai, MB tenka mokėti dvi įmokas – valstybinio socialinio draudimo (VSD) bei privalomojo sveikatos draudimo (PSD). VSD įmoka gali būti skaičiuojama dviem būdais:
• nuo sumų, paimtų asmeniniam naudojimui.
• nuo sumų,ne mažesnių nei minimali mėnesinė alga, paimtų asmeniniam naudojimui.

Pasirinkus pirmąjį VSD apskaičiavimo variantą, išimtys šio mokesčio mokėjimui taikomos, kai:
• MB veikla egzistuoja pirmus metus;
• pinigus asmeninėms reikmėms pasiima MB nariai, neturintys 29–erių metų;
• MB nariams gaunant senatvės ar invalidumo pensiją;
• VSD įmokos jau sumokėtos vadovaujantis darbo sutartimi bei kitu pagrindu;
• įmokos sumokamas pagal individualios veiklos pažymą.

Tuo atveju, kai asmuo priklauso kelioms MB, mokesčiai mokami toje bendrijoje, kuri yra įregistruota seniausiai. VSD įmokos galima nemokėti tik tada, kai MB oficialiai deklaruoja nevykdanti veiklos.
Mokėtina PSD įmoka apskaičiuojama paprastai. Tai yra 9 proc. nuo minimalios mėnesinės algos, mokami už kiekvieną narį. Neretai MB nariai pagal pagal darbo sutartis dirba ir kitose įstaigose. Tokiu atveju PSD už tą žmogų nėra mokamas.
GPM (gyventojų pajamų mokestis) – tai 15 proc.siekianti įmoka, kurią MB turi sumokėti nuo per mokestinius metu gauto pelno.
Nors mažųjų bendrijų apskaita, dėl ribotų operacijų kiekio, iš pažiūros gali atrodyti paprasta, tačiau kaip ir bet kuriuo kitu atveju viskas turi būti atlikta tinkamai.

Patikėkite visas buhalterines paslaugas profesionalams.  Susisiekite

UAB “Jugma”
8 657 64300
Direktorė Audronė Makrickienė

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
×
Turite klausimų? Susisiekite!
Susisiekite su mumis! ✉️